Efter 648 mil i Europa är vi tillbaka i vardagen igen...

Foto: © Mattias Granberg
Nu kommer ett sista inlägg från sommarens resa genom Europa. Vi har hunnit vara hemma i en vecka och har börjat arbeta igen. Solbrännan har börjat blekna men inte minnerna  :)

Vi är båda två nöjda med vår resa! Dags att börja planera in nästa! :)

Sist jag skrev så var vi på en mysig camping strax norr om Dubrovnik. Sista kvällen när vi kom tillbaka till campingen fick vi syn på en expeditionsutrustad Land Rover Defender från Frankrike. Givetvis var vi tvugna att dela ett par ord med ägaren! Så morgonen efter diskuterades det resor, utrustning, ideer och allt vi Defenderåkare delar som intresse.

Foto: © Mattias Granberg
Vi åkte vidare söderut och slog läger i södra Montenegro där vi stannade i tre dagar. Det fanns flera mysiga restauranger vid vattnet som serverade väldigt god fisk. Vi njöt av sol, bad och cykelturer under dessa dagar.

Resan fortsatte mot slutdestinationen Albanien. Vi hann dock bara ned till Durres där vi vände och åkte uppåt igen för att hinna ha några sköna dagar i Kroatien. Vi kan säga att Albanien är ett väldigt annorlunda land om man jämför med de övriga vi passerat. Det märks tydligt att landet är på väg att byggas upp men att de fortfarande har väldigt mycket kvar. Trafiken saknar i princip trafikregler men som tur är kommer det poliser och hjälper till när det blir kaos i gatukorsningarna.

På vägen tillbaka såg vi en svenskregistrerad Defender som hade fastnat med sin båt i tullen. Då vi inte såg till ägaren lämnade vi en lapp under vindrutetorkaren och fick efter några timmar ett sms där de skrev att de kommit igenom och att de nu var på väg till Sverige.  Väl tillbaka i Kroatien tog vi en färja ut till ön Hvar där vi stannade några dagar. Vi tog en färja från hvar upp till Reijka och åkte sedan till Porec där vi stannade nästan en vecka innan vi åkte hemåt!

Foto: © Mattias Granberg
Så här vackert bemötande fick vi när vi åkte över bron hem till Sverige!

Ska lägga in lite fler bilder i inläggen så fort jag hunnit kolla igenom bilderna, så kom gärna tillbaka!